Recenzie „Sally Jones, maimuța criminalului” de Jakob Wegelius

   

       Editura: Litera
      Anul apariției: 2019
      Număr pagini: 448


De ce am ales această carte ca primă recenzie pentru blog?


      Am luat o pauză de la clasici pentru a-mi ”clăti” preconcepțiile și pentru a fi mai puțin analitic (sau așa credeam...)
De ceva timp, o bună prietenă de-ale mele, Denisa Gîndilă, mi-a recomandat această carte cu dorința explicită de a-i face o recenzie. Atunci când am văzut coperta, am fost captivat de detaliile pe care le avea. O maimuță care poartă un turban și în jurul căreia se află o multitudine de elemente semnificative. 447 de pagini care m-au ținut ca pe ace. Denisa, mă bucur că ai avut bunătatea de a-mi împrumuta cartea și sunt extrem de mulțumit că am avut răbarea necesară de a citi și înțelege povestea lui Sally.
Recunosc că nu seamănă cu nimic din ce am citit până acum, întrucât Sally este și personajul-narator. Lumea văzută prin ochii unei gorile se demonstrează a fi încărcată de sentimente și nu atât de ”roz” precum mi-aș fi imaginat.



Marinarului Henry Koskela îi este înscenată o crimă, iar Sally trebuie să se descurce de una singură în lume. Privită cu ochi răi de cetățenii Lisabonei, aceasta trebuie să se refugieze de pericolele la care este expusă.
Consider că Sally este un exemplu de moralitate pentru cititori (și, de ce nu, și pentru alte maimuțe) prin loialitatea și recunoștința sa adusă atât gazdei preaiubite, cât și stăpânului său, pe care nu l-a uitat nicio secundă.

De ce „Sally Jones”?


Ce mi-a plăcut enorm a fost că prin acest jurnal de călătorie chiar exotic s-au strecurat într-un mod subtil elemente de istorie, precum ocupația britanică care a transformat Portugalia în republică.
Nu este greu să anticipăm sfârșitul romanului, dar se cere o vigilență extraordinară pentru a gândi cu doi pași înaintea lui Sally. Ținuturile indiene induc o adevărată vrajă, un bulgăre de experiențe senzoriale (culori, mirosuri, peisaje, floră și faună), iar ilustrațiile ajută și mai mult la imaginarea acțiunii.
Înainte de toate, cititorului i se prezintă personajele prin ilustrații care te pun pe gânduri în legătură cu originile lor. În optzeci de capitole (trei părți) se întâlnesc detectivi țâfnoși, artiști sensibili, marinari dubioși și un maharajah cu suflet mare.
Așa am ajuns la concluzia că „Sally Jones, maimuța criminalului” este ideală pentru toate vârstele, îndeosebi celor însetați de o poveste misterioasă.
„Este foarte greu să-ți păstrezi buna dispoziție când ești singur cu gândurile tale.”
Pe mine Sally m-a învățat să fiu mai analitic cu oamenii din jurul meu și să încerc să trec de aparențe pentru a da de povești de viață nemaiîntâlnite. De aceea i-am acordat cinci steluțe pe Goodreads.

Întrebare pentru cititori


Care este raportul clasic-contemporan de cărți pe care le citiți? Eu aș spune 60%-40%. Dar voi?

   Dacă v-a plăcut această postare (sau nu), vă rog să vă exprimați opinia în comentarii. Pentru a vedea portofoliul meu complet de pe Instagram, vă rog să intrați aici.
       De asemenea, haideți să ne împrietenim și pe Goodreads!

Comentarii

  1. Felicitări!👏🏻👏🏻👏🏻
    Mă bucur enorm de mult că ți-a plăcut acestă carte!🥰
    Abia aștept următoarele recenzii!😍😍😍

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu pot spune că citesc mai mult cărți scrise de autori contemporani decât de clasici, dar nu știu să fac un raport exact.
    Legat de recenzie, a fost wow ca de obicei! ❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Îți mulțumesc mult! Aștept să văd ce vei posta și tu pe viitorul tău blog! 🤗❤️

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare