17 lucruri pe care le-am învățat până când am împlinit 17 ani



Stimate cititor,

Aceste rânduri sunt pentru tine. Chiar dacă ești un adolescent sau sunteți un adult cu un job stabil și cu o viață stabilă, cred că vă veți identifica cu toții cu măcar 5% din ceea ce urmează să vă spun.   

      

        Șaisprezece primăveri și șaptesprezece toamne mai târziu, here I am! Se pare că adolescența îmi priește, chiar dacă mi-a fost greu s-o accept în întregime. Aceasta este mai mult o pagină de jurnal adresată mie, dar pe care am ținut morțiș s-o vedeți și voi. Acestea fiind spuse, să curgă învățăturile!


1. NU eticheta oamenii și obiceiurile lor!

        Prejudecățile ne pot îngreuna oricum viața, iar a pune etichete pe orice vezi în jurul tău nu este un obicei tocmai sănătos. Consumă timp și energie, reesurse care pot fi utilizate cu ușurință în alte părți. Sincer, obișnuiam să fac asta până când mi-am dat seama că nu vreau să mai fiu văzut drept valoarea etichetei mele. De aceea am ales să fiu schimbarea pe care am vrut s-o văd în lume. Și funcționează în peste 90% din cazuri. Recomand!


2. Respectă sistemele de valori din spatele unui om.

              Un avantaj pe care interculturalitatea din viața mea mi l-a arătat este acela de a respecta valorile „prestabilite” ale omului din fața mea. Cine sunt eu să judec sistemul de credință al unui om? Sunt doar un alt om care caută toleranță și acceptare. Și sunt împăcat cu asta, sincer. Dar nu vreau ca în mijlocul acestui proces să rănesc alți oameni care au opinii diferite în comparație cu mine. Opiniile sunt subiective. Punct.


3. Ascultă-ți nevoile și adaptează-te lor.

        Nu de puține ori ne propunem unele lucruri în care nici noi nu credem. De ce? Pentru că simțin nevoia de a rezona cu ideile altora și le facem propriile noastre idei. Anul acesta mi-am dat seama că nevoile mele sunt importante și că nu sunt egoist dacă mă gândesc la ele. Egoist sunt dacă încep să calc pe cadavre. Până atunci sunt mai mult decât ok.


4. Inteligența emoțională primează în orice domeniu.

        Aici lucrurile devin interesante. Până deunăzi, credeam că sentimentele și latura profesională (aici mă raportez strict la viața de licean) trebuie să stea în cutii separate. Curiozitatea m-a împins să vărs conținuturile cutiilor și să amestec tot cu tot. Experiența de orator m-a făcut să-mi dau seama că o emoție face cât o mie de cuvinte. Vulnerabilitatea are o forță incomensurabilă dacă este folosită în cantități inteligente.




5. Căutarea fericirii este un drum încețoșat unde nu vezi nici curbele, nici obstacolele.

        Mai demult vă spuneam că găsirea fericirii este una dintre cele mai mari realizări bifate de mine în acest an. Cred că acel drum șerpuit m-a ajutat să devin cea mai bună versiune (curentă) a mea și m-a ajutat să văd atât binele din rău, cât și răul din bine.


6. Nu poți de unul singur.

        Nu, nu poți. Eu asta cred. Cineva trebuie să te prindă când cazi sau când ești aproape de a cădea. Familia, prietenii sau, de ce nu, un profesor care să te îndrume. Asta am învățat când mi-am început blogul: să cer ajutor și să admit faptul că nu pot de unul singur. Câteva luni mai târziu, simt că toate sentimentele care m-au încercat au meritat.


7. A caterincă a day keeps the demons away.

        Cred că este lucrul meu preferat. Cum spunea și Tony Mott, e bine să aplicăm un filtru de umor lucrurilor pe care le facem în viață. Puțin haz de necaz nu strică nimănui. Pe mine umorul m-a ajutat să lupt cu multe emoții negative și m-a ajutat să devin mai analitic. Recomand!


8. Nu te plafona, ieși din monotonie!

        Cred că rutina este adevărata moarte a pasiunii. Atunci ce să facem? Păi haideți să schimbăm unghiul din care vedem situația. Schimbările mici ajută. Oamenii care au mai multă experiență decât noi, oamenii pe care îi admirăm din tot sufletul și oamenii care ne forțează să fim mai buni. Stick to that.

9. Nu planifica totul precum un ceas elvețian.

        E în regulă să nu știi ce vei face mâine sau peste două săptămâni sau peste doi ani. Într-un mediu în care oricun suntem presați constant de timp, cel mai bun lucru pe care îl putem face este să trăim cu adevărat toate experiențele: bune sau rele, plăcute sau neplăcute. Într-adevăr, planificarea este necesară, dar cred că nu trebuie dusă la extrem. Cu  pași mici putem clădi un viitor mai sigur.

10. Dacă nu trecem prin suferință. apreciem mai puțin momentele frumoase.

        Cred că nu există alb și negru luate separat. Două nonculori care se amestecă și care dau impresii diferite după procentaj. Cam asta aș spune și despre suferința în raport cu momentele frumoase. Nu, nu e plăcut să treci printr-un set de experiențe negative, dar e plăcut să înveți din ele și să atingi echilibrul. Cum spunea și Bill Gates, „It is fine to celebrate success but it is more important to heed the lessons of failure”. 



11. Dance it off!

        De foarte multe ori am căutat un mecanism prin care să-mi transform emoțiile negative în cei mai bun prieteni. Aici m-a ajutat mult libertatea pe care mi-am atribuit-o și faptul că am tratat obstacolele cu un zâmbet. Dance it off, simte ritmul și aplică-l în cele mai serioase contexte. 

12. Fii șmecher deștept!

        Nu îmi amintesc contextul în care am auzit acest „aforism”, dar mi-a rămas întipărit în memorie. Trei cuvinte care pentru mine înseamnă să reușești să pui în valoare și inteligența tradițională, și pe cea emoțională. Un proces complex la care încă lucrez, recunosc, dar unul distractiv care ne arată cât de surprinzătoare pot fi aparențele.

13. Să nu crezi că ți se cuvine.

        Nu, nu ni se cuvine absolut tot. Și așa ar trebui  să fie. Gesturile mici ajută în această direcție, apoi eșecul și cunoașterea altor oameni. Câteodată este nevoie să ne lovim de pragul de sus doar pentru a vedea că trebuie să muncim într-un mod mai inteligent (nu neapărat mai mult) și care să ne facă fericiți. 

14. DON'T overthink it!

        Cel mai mare dușman al oamenilor, gândul. Deși ne ajută să ne dezvoltăm, gândul ne poate pune în același timp obstacole. Amânări, anulări, resentimente, cele mai puțin plăcute emoții. De ce? Pentru că despicăm firul în patruzeci de firișoare când de fapt ar trebui să ne ascultăm conștiința. Încă un lucru la care mai am de lucrat, dar pe care simt că l-am izolat oarecum.

15. Lucrează pe gratis, îți va fi de folos.

        Implică-te în proiecte care sar în ajutorul oamenilor. Dedică-ți timpul pentru a returna comunității energia primită. Ca „boboc” voluntar, simt ușor-ușor cum contribuția mea poate ajuta. Cred că totul s-ar rezuma la „dă înapoi energia pe care o primești”. Bagajul de cunoștințe se face, nu se ia de-a gata. Și de-aici și farmecul de a evolua.

16. Ascultă poveștile celorlalți.

        La începutul anului citeam despre conceptul de „biblioteci umane”, în care iei cartea, iar apoi stai de vorbă cu un necunoscut. Așa ne putem da „cărțile pe față”. Fiecare om are o poveste unică, ce merită ascultată și în spatele căreia se ascund seturi întregi de principii morale. Poveștile sunt cel mai fascinant mod de a relata ceva. Dar când redau adevărul devin și mai valoroase. Cine știe, poate că o poveste de 3 minute îți poate schimba viața fără să-ți dai seama!





17. Încearcă să găsești echilibrul în orice situație.

        Cred că este învățătura mea preferată. Tot timpul am alergat după echilibru. De la sobrietatea profesională la confesiunile cu prietenii sau glume și trăznăi, am căutat tot timpul să le țin în echilibru. E un drum greu: să știi ce vrei, cum să ajungi la acel ceva, să fii motivat și să nu uiți să trăiești în același timp. Poate că 17 este un număr impar, dar acesta ține în echilibru și leagă toate învățăturile mele de până acum.

Thanks for coming to my TED Talk!

Comentarii

  1. Cât de faaaaain, omule!! Ma bucur așa mult sa văd tineri și adolescenți ca tine care nu doar că vor să facă ceva cu viața lor, ci chiar fac pași înspre a-și croi o viața mai bună și mai extraordinară! Stay awesome!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Îți mulțumesc din suflet! Și mulțumesc și pentru inspirația bookish și de viață!❤

      Ștergere
  2. Cât de faaaaain, omule!! Ma bucur așa mult sa văd tineri și adolescenți ca tine care nu doar că vor să facă ceva cu viața lor, ci chiar fac pași înspre a-și croi o viața mai bună și mai extraordinară! Stay awesome!

    RăspundețiȘtergere
  3. Cât de faaaaain, omule!! Ma bucur așa mult sa văd tineri și adolescenți ca tine care nu doar că vor să facă ceva cu viața lor, ci chiar fac pași înspre a-și croi o viața mai bună și mai extraordinară! Stay awesome!

    RăspundețiȘtergere
  4. Felicitări Tiberiu! Țineo tot așa, poate te apuci și de scris cărți, mi-ar face mare plăcere să le citesc!!!! :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Îmi place foarte tare tot ce am citit și felicitări pentru felul în care gândești și te exprimi! Keep up the good work!

    RăspundețiȘtergere
  6. Îmi place foarte tare tot ce am citit și felicitări pentru felul în care gândești și te exprimi! Keep up the good work!

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare